*

Hoe het allemaal begon….en verder ging !

Op 4-jarige leeftijd ging ik op een dag met mijn beste vriendinnetje Isolde, mee naar een balletles in mijn geboorteplaats Breukelen (Utr.) Eigenlijk was ik meteen verkocht, daar op die schattige zolderkamer bij Zhora Kat en ik bleef de 8 jaren daarna bij haar op les, samen met Isolde.

                                                 
                                                                                     bij juf Kat op zolder
 
Vrije Dansexpressie heette het toendertijd. En ook al beheerste ik op 12-jarige leeftijd erg weinig klassieke ballettechniek, de zaadjes voor mijn danstalent zijn toch zeker hier gezaaid. Vooral improviseren op muziek van The Carpenters, Thijs van Leer en Chris Hinze vond ik heerlijk. Ik droomde van een carrière als klassieke balletdanseres, daar op die zolder in Breukelen-dorp.  
 
Natuurlijk moest er een keer een einde komen aan dat ‘dromerige, veilige kleine wereldje' en toen Lucia Marthas een dependance van haar balletschool uit Amsterdam in Breukelen begon, stond ik als eerste in de rij. Al snel werd ik opgenomen in een selectieklas die een paar keer per week in Amsterdam mocht trainen en ook al een optredentje deed hier en daar. Van mijn ouders moest ik mijn schoolopleiding (VWO) netjes afmaken en ze stimuleerden mij om naast de dansopleiding die ik als 14-jarige startte, ook een docentenopleiding te gaan volgen. Omdat ik nogal een ‘onderdeurtje' was, waren ze bang dat ik het niet zou gaan redden als danseres.
                                                       

Op de academie van Lucia Marthas maakte ik kennis met veel verschillende dansstijlen en nam ik zoveel mogelijk lessen bij gastdocenten uit het buitenland. Nederland was toen nog niet het musicalland dat het nu is. Je had Jos Brink en Frank Sanders met hun musicals, John de Crane met Annie M.G. Schmidt-musicals en de revues van André van Duin. Ik merkte al snel dat deze kant van het vak me meer trok dan mijn gedroomde klassieke ballet-carrière van vroeger.

Nog tijdens mijn balletopleiding die ik gelijktijdig deed met mijn middelbare schoolopleiding, werd ik bij de revue van André van Duin aangenomen en tourde ik als 18/19-jarig meisje het hele land door in dienst bij Joop van den Ende.
 
                                               
                                      
Een tijd waarin ik enorm veel leerde: hard werken, discipline, podiumervaring, maar ook televisie-ervaring, want in die tijd deden wij als ballet ook erg veel tv-shows waar grote show/musical-nummers een vast ingrediënt waren.

Ondertussen deed ik in de bus op weg naar het theater mijn huiswerk voor het Staats-examen, wat ik in oktober 1984 haalde. Veel te jong, vind ik achteraf, was ik toen gediplomeerd balletpedagoge en uitvoerend danseres. Maar ik ben toch blij dat ik het doorgezet heb, want pas na jaren op het toneel te hebben gestaan, ging ik meer en meer lesgeven en kon ik mijn ervaring doorgeven aan een jongere generatie.

Aan één stuk door rolde ik van de ene musical in de andere. 
 
                      
          Als Cassandra in Cats '87                                      Musical Zeldzaam '88                                            Als Demeter in Cats '92   
 
Heerlijk vond ik het! Acteer- en zanglessen volgde ik eigenlijk pas na mijn dansopleiding, omdat dat toen simpelweg nog niet aangeboden werd op de dansopleiding. Ik werkte voornamelijk in Nederland, met af en toe een Belgisch of Duits ‘uitstapje'. In 1990 kreeg ik een dansbeurs van het toenmalige Ministerie van WVC en vertrok een tijdje naar New York, waar ik keihard studeerde en erg veel geleerd heb. Toch wilde ik weer terug naar Nederland, waar mijn musicalhart lag.
Tot aan 1998 danste en zong ik in diverse musicals (zie Résumé) en besloot toen om me volledig te richten op choreografie. Een aantal jaren daarvoor was ik daar al mee bezig, door goed om me heen te kijken en flink wat ervaring op te doen als assistent-choreograaf in verschillende produkties. Het bleek dat ik me prima kon redden, zonder mijn uitvoerende werk en ik kreeg erg leuke uiteenlopende opdrachten als choreograaf.
 
Via één van die opdrachten, de choreografie van ‘Dolfje Weerwolfje', maakte ik kennis met poppentheater Terra.
                                             
 
Een nieuwe wereld ging voor me open, met deze vorm van zeer fysiek muziektheater. Van Theater Terra kreeg ik de kans om me te ontwikkelen op het gebied van regie. De regie van ‘Kleine Ezel' was mijn eerste regie-opdracht en deze was meteen zeer succesvol.
                 
                                         
 
Vijf sterren in het AD ! Het kon niet op. Daarna volgden een flink aantal regie-opdrachten voor Theater Terra, waaronder ‘Kikker in de Wolken' en ‘Muis'. En in 2010 kreeg ik voor de voorstelling ‘Woezel en Pip in de Tovertuin' die ik regisseerde, zelfs een musical-award voor beste familie-en kindermusical. 
 
                                       
 
Nooit heb ik spijt gehad van mijn overstap in 1998, al was het best abrupt.
Inmiddels werk ik nog steeds als choreograaf, regisseur en docent dans aan allerlei zeer uiteenlopende producties. Of het nou met kinderen, beroepsacteurs, geschoolde dansers of grote groepen enthousiaste amateurs is, ik vind het nog steeds geweldig om mensen aan het dansen te krijgen en om als regisseur het onderste uit de kan te halen en mijn eigen ervaringen door te geven aan mijn dansleerlingen.
Ik hoop dit alles nog lang te kunnen doen en vind het zelf ook nog steeds heerlijk om te dansen. Inmiddels woon ik sinds 2002 op een prachtige boerderij in Friesland, waar ik geniet van het buitenleven op het platteland van Scherpenzeel met mijn lieve vriend Paul Passchier.  Onze hond Teuntje is 13 jaar bij ons geweest, maar helaas is zij afgelopen april 2016 overleden. We missen haar ontzettend, maar weten ook dat ze een geweldig leven bij ons heeft gehad, sinds we haar ophaalden uit het asiel toen ze nog maar 9 maanden oud was en toch al flink was mishandeld.
 
 
Paul heeft mij destijds enorm geholpen met mijn overstap van uitvoerend artiest naar een leven achter de schermen en is dat tot op de dag van vandaag blijven doen. Ook werken we af en toe samen, want Paul is zanger/tekstschrijver van beroep.
Kijk maar es op zijn site http://www.paulpasschier.nl/
Of op deze over ons gezamenlijke werk http://www.musicalopmaat.nl/
 
Wat als een ‘onverwachte' liefde op (en achter) het toneel van ‘Sinatra, the bands, the music' bij het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht begon, is uitgegroeid tot een heerlijk leven met Paul.
 
***********************************************************************