De basis van Wilma’s werk is de dans. Ze begon op haar vierde met dansen en doet dat tot op de dag van vandaag. Niet verwonderlijk dat ze al heel vroeg in haar carrière als uitvoerend danseres werd gevraagd als assistent-choreograaf en als dancecaptain. (Zie op deze pagina de bijbehorende foto's in volgorde). Dat begon al in 1990 toen ze Adam Richens assisteerde in de musical Mata Hari. Later werd Wilma assistent van haar absolute dans-goeroe Rick Atwell. Als laatste assisteerde zij John Yost in Joe en Heerlijk duurt het langst.
Daarna kiest ze vanaf 1998 volledig haar eigen pad en wordt al snel een veelgevraagd zelfstandig choreograaf voor: Kinderen voor kinderen; Stichting Amsterdamse Jeugdkomedie, MUZTheater; The Ashton Brothers; diverse theaterproducties onder leiding van regisseur Bruun Kuijt; Het Koninklijk ballet van Vlaanderen; De Griezelbus; Het Schaep met de vijf pooten; Ernst Bobbie en de rest; Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?; Het Hemelbed ( Jos Brink en Liesbeth List); Tryater; Lang leve de opera (Jasperina de Jong en Lieuwe Visser); Het feest van Sinterklaas in Ahoy (Jetix); Stessen (Plien & Bianca, Paul Groot en Owen Schumacher); Dolfje Weerwolfje; Antiquariaat Oblomov (Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten); Studio 100; Tita Tovenaar; Lang en Gelukkig (RO-Theater) ; Kruistocht in Spijkerbroek (NJMT); Koning van Katoren (Theater Terra); Garland & Minelli (Janke Dekker Produkties); Wilmink Theater.